Internationalt rally

Internationalt BSA Rally


Redigeret d. 07 august 2017

De forskellige BSA klubber over det meste af verden, skiftes til at holde et internationalt rally, hvor de inviterer de andre lande. Hvor dette foregår de næste mange år, kan du se i den lille oversigt længere nede på siden. 
Da BSA jo har sit fødested i England, har man bestemt at de år hvor det Internationale Rally ligger uden for Europa, skal der afholdes et såkaldt SummerCamp et sted i Europa. Det var tilfældet i 2001 hvor Danmark og 2006 hvor Norge var vært for dette arrangement. Der vil således også være SummerCamp'es i 2010 og 2015, men i skrivende stund er det ikke bestemt hvor de skal afholdes. 
Typisk er der 130 - 400 deltagere til de Internationale, med selvfølgelig det største deltager antal fra det arrangerende land og England, men derudover stiller Holland, Tyskland og selvfølgelig Danmark med et pænt antal deltagere i forhold til medlemsantallet.
Typisk er der 13 - 17 danskere der drager af sted til udlandet, men når det er i et af nabolandene er vi ofte 30 - 45 stykker.
Det kræver lidt planlægning at deltage, fordi der af hensyn til det arrangerende land for det meste skal afleveres bindende tilmelding og betaling i starten af April måned.
Planlægningen og gennemførelse af et Rally eller Summercamp er noget der trækker tænder ud for den arrangerende klub. Der skal laves et realistisk budget, kommer  der 200 eller 400 deltagere? Derfor er det nødvendigt med en forholdsvis tidlig deadline mht. tilmelding, for på det tidspunkt skal budgetterne stemmes af og evt. skal økonomien tilrettes. Det er også her man er nødt til at beslutte hvor meget man har råd til at gamble mht. tryk af ekstra træf t-shirts m.m. Alt dette betyder at det kun er dem der tilmelder sig i tide der kan være sikker på at modtage hele træfpakken med t-shirt osv. Oven i købet vil man blive opkrævet 10 - 15% tillæg for for sen tilmelding.
At tage til International er som at tage på campingtur, det kan gøres i eget telt, man kan ofte leje en hytte på stedet og nogle vælger at trække campingvognen med. 
Nogen vælger at tage det som en solotur, andre som en familietur. Dette betyder også at alle ikke kører på deres BSA til rallyet, men fragter den derhen på trailer, i tog eller bag i bilen.
Hvis du er blevet interesseret i at deltage , men mangler lidt flere oplysninger eller måske en at følges med, så kontakt vores Rally sekretær eller en anden fra bestyrelsen.
Rallyet i 2003 var det 40. i rækken, og det var i Mölle ved/på Kullen d. 9 - 16 August, ca. 100 km. nord for Malmø. 
Der var et rekord stort antal danske deltagere i Sverige, 44 ud af ca. 330 totalt. 
Med et så stort antal danske deltagere var det lidt svært at have et godt sammenhold. Der var en del som ikke kendte hinanden og man boede spredt på området. Det giver naturligvis muligheder for at knytte venskaber på tværs af landegrænserne.

Rally'et i Berlin 2004 havde deltagelse af ca. 30 danske deltagere ud af ca. 320. Arrangementet var utrolig velorganiseret, med en dejlig afslappet atmosfære.

2005
Som du sikkert ved var det Danmarks tur i 2005, der er billeder og dagbog fra arrangementet forneden på siden.
Der var ca. 260 tilmeldt, men da ugen var omme havde der været lidt flere end 300. Fordelingen var således :
98 fra England, 6 fra Skotland, 48 fra Holland, 6 fra Belgien, 15 fra Sverige, 21 fra Norge, 30 fra Tyskland, 3 fra USA og 86 fra Danmark.
Da vi holdt Summercampen i Jels 2001, fik vi ros fra deltagerne for det velorganiserede arrangement, samt at der var så mange danskere der gav en hånd med i afviklingen. Den succes blev cementeret i 2005, hvor der var utrolig mange der var med til at give en hånd med. Dette blev bemærket af alle.

2006
2006 blev et lidt magert år set fra dansk side, der var ingen deltagere i den Internationale i USA, og Summercamp'en i Norge tiltrak kun 5 danske deltagere. Normalt er de danske farver stærkt repræsenteret i de andre nordiske lande, men sådan var det ikke denne gang. Forlydender fra deltagerne var et super arrangement, ingen regn trods at det var i Bergen. Vi må se om vi ikke kan gøre det bedre næste gang. Udover billederne nederst på siden, har bla. på Belgierne billeder på deres side. Som du finder et link til
her.

2007
I 2007 var det belgiernes tur, og stedet var Jabbeke som ligger ude ved vestkysten mellem Brügge og Oostende. Fra Danmark deltog 29 personer, og jeg tror de fleste havde en dejlig uge. Den belgiske klub er ikke ret stor, og arrangementet var tæt på at vælte dem. De klarede det fint, specielt når man tænker på at Rigo, som var hovedansvarlig, aldrig selv havde deltaget i et International. Dinner and Dance arrangementet var lidt specielt idet det foregik på noget der lignede en herregård. Der var dækket rigtig fint op og buffet'en var lækker, men der var ikke siddepladser til alle. I stedet var der høje cafe' borde hvor man kunne stå og spise. Heldigvis var det fint vejr den aften, så en del valgte at sidde ude på gårdspladsen. Senere var der et 8 mands orkester med 3 blæsere der spillede op til dans. Jeg tror de var dygtige, og der var mange der dansede og svingede. Musik er en smagssag, og dette var ikke min, men derimod var drikkevarerne uden sidestykke.....der var fri bar ind til kl. 23. De 50 Euro var givet godt ud.

På turen frem og tilbage var alle ikke lige heldige. Jeg fulgtes med Bendt, Flemming Jensen og Erik Friis. Da vi kom næsten til Osnabrück strejkede min Shooting Star på motorvejen, ikke mere gnist. Da jeg kører med elektronisk Lucas Rita tænding var der flere muligheder, efter der var konstateret strøm der hvor der skulle være. Det var enten den dobbelte tændspole eller/og boksen. Dagen var alligevel ved at være gået, så vi valgte at holde for den dag. Heldigvis var der en afkørsel godt 1000m længere fremme, og andre små 1000m ned af vejen lå et lille Gasthaus med ledige værelser. Hvor heldig kan man være, og sådan en smule skubbe tur med fuld oppakning er vel ikke noget at regne for en ung mand. Desværre havde vi ikke noget at reparere med, og da vi ikke var helt sikre på at kunne skaffe det vi skulle bruge lokalt, blev der ringet lidt rundt. Det viste sig at vore gode norske venner Gunnar og Morten var lige i nærheden med en pickup, dvs. i Amsterdam ca. 250 km væk. Ikke noget problem, de afbestilte deres værelse og vendte rundt. Så næste dag kom min BSA på ladet og Gunnar startede sin Gold Star op og kørte på den resten af vejen. Jeg måtte så nøjes med at underholde Morten i bilen. Vi havde ikke kørte voldsomt længe Lørdag, før Erik Friis fik motorstop. Motoren sad fast, og efter at have rokket frem og tilbage med den i 2. gear gik den løs. Men den sagde skidt. Så var det Erik så at der var noget på vej ud af venstre krumtapshus halvdel. Slut med at køre og fat i SOS. Det tog noget tid at finde ud af hvor vi var, selv om vi kunne give dem koordinater fra bilens navigations anlæg. Erik måtte vente 3 - 4 timer inden han blev afhentet.
Det viste sig at det var tændspolen, og 2 erstatninger kom med Ivan og Ivar Søndag aften. De blev monteret med strips og gaffatape på de forreste stel rør. Der kommer billeder senere. Ivar nåede desværre ikke helt frem ved egen kraft da koblingen sagde stop 6 km fra mål.
På vejen hjem kom Flemming ikke længere end til Neumünster, så ville gearkassen ikke længere. Frem med Falck kortet. Bendt kørte alene hjemad og måtte opgive omkring Hamborg med uforklarlige motorproblemer. Jeg kom helt hjem og har ikke hørt om andre på motorcykel der havde problemer. 
Du kan også læse Bendt's beretning fra turen til Belgien i 1994.
Poul fra Als har en tur beretning i efterårsudgaven af BSANyt.

2008
Englænderne valgte Isle of Man i 2008, og det var i ugen før Manx Grand Prix'et, dvs. 16. - 23 August hvor træningen foregik. Se beretningen og billeder fra turen via linket nederst på siden.

2009
Her var det så hollænderne der havde ansvaret. Og som altid leverede de varen. Efterhånden som tiden nærmede sig for afrejsen, skal det ikke nægtes at tankerne kredsede om det fornuftige i at tage på mc campingtur i September. Det var jo allerede ved at blive småkoldt. Afrejsen Fredag morgen foregik da også iført dykkerudstyr i det det p***** ned og blæste en pelikan. Men det rettede sig alt sammen og vi fik en fantastisk uge. Det blev naturligvis tidligt mørkt og det var køligt om natten. Jeg er ikke bekendt med at nogen havde uheld hverken på vejen ud eller hjem. Og under opholdet så man heller ikke nogen der foretog andet end små justeringer, udskiftning af kabler og pærer. Normalt har jeg mæt af mc camping m.m. når jeg kommer hjem fra sådan en tur og er ikke 100% sikker på om jeg skal afsted til næste år. Efter denne tur er jeg overhovedet ikke i tvivl.....hvornår skal vi afsted igen?

Neden i bunden af siden kan du se hvor du kan tilbringe de næste mange sommerferier. Der blev under rallyet 2008 vedtaget en plan der rækker længere end de fleste kan overskue. Men nu er der dog mulighed for at satse på dem man synes er mest interessant, eller måske overkommelige.

2010
Denne gang var der International i New Zealand og mig bekendt var der ingen danskere der var med. Når der er International uden for Europa, så foreskriver "reglementet" at der skal arrangeres en Summercamp et sted i Europa. Det faldt så i Englændernes lod at arrangere det, og de havde valgt et kloster i Kent.
En Summercamp er en International i "light" udgave, dvs. der er arrangeret knap så mange ting, bla. er der ikke Dinner & Dance.

2011

Der er nu kommet billeder fra turen til Loreley, se nedenfor. Selv om det var til nabolandet Tyskland, var det alligevel en lang tur. Den gruppe jeg kørte med kom op på små tusinde kilometer på udturen og inden jeg var hjemme igen havde jeg kørt omkring 2200 km. Arrangementet havde god tilslutning fra den danske klub, og der har været tur beretninger i de 2 sidste udgaver af BSANyt i

2012

Denne gang drog 36 håbefulde danskere incl. en enkelt dansk/tysk (Malthe) afsted for at møde lidelsesfæller i det Skånske. For de fleste danskere var det en overkommelig tur, sådan rent afstandsmæssigt. Det kneb mere med at kapere øl priserne i teltet. Man havde valgt at det skulle være øl af pilsnerstyrke (ca. 5%) hvilket bevirkede at 40 cl. øl kostede skr. 50. Det afspejlede sig hurtigt antal besøgende i teltet. Det var tooooooomt, på nær når der var Barbeque og Dinner & Dance.
Men bortset fra det tror jeg de fleste havde en dejlig uge, hvor vi blev velsignet med noget af det bedste vejr der har været dette år.

2013.

Nordmændene har lagt sig i selen for at finde et godt sted til 2013. Det er på Skoglund camping i Valldal i nordvest Norge, ikke så langt fra Ålesund. Der bliver en lille køretur på 480 km.

fra Oslo, eller 800 hvis man starter i Kristiansand. Niels vores rare rallysekretær, har booket en gruppebillet til færgen, så vi kan få nogle anstændige priser. Men alt dette kan du læse mere om i Invitationen her, hvor du også finder bookingformularen. Rallyet afholdes fra d. 3 - 10/8.

Da webmasteren ikke deltog, må du nøjes med det indlæg Peder lavede til BSANyt?

2014.

Årets rally var i år henlagt til Nord Californien. Det blev afholdt i begyndelsen af Maj måned og fra Danmark deltog Erling Jensen og undertegnede. Det var første gang vi deltog i et rally uden for Europa, og for mit vedkommende blev det da også kun en realitet fordi jeg fik tilbudt at låne en BSA på stedet. Det var Barry Porter der har deltaget i de fleste rallies siden det danske i 2005, der var så usædvanlig elskværdig at tilbyde dette. At det så var en 1963 DBD34 Gold Star 500, ville jeg så ikke brokke mig over. Det var ikke lykkedes for Erling at låne en motorcykel, men han kom så bag på Gold star'en når der var ture. Det gik rigtig fint, selv om jeg nok kørte lidt friskere end han selv ville have gjort. På denne måde blev turen faktisk fornuftig rent prismæssigt, selv med flybilletter, lejebil i 12 dage og nogle motelovernatninger.
Hele turen var fantastisk, klimaet, de indfødte, arrangementet og atmosfæren. Ralliet afveg en smule fra det normale koncept, idet der ikke var gang i musikken andet end til Dinner & Dance samt Barbecuen. 3 aftner var der underholdning med BSA koryfæer. Jeff Smith Moto Cross verdensmester 1964 og 65 på BSA, Dick Mann 2 gange amerikansk mester, vinder af Daytona 1970 (Godt nok på en Honda) og Jim Rice dert kørte Rocket 3 sammen med Dick Man sidst i tresserne og først i halvfjerserne. Alle 3 er med AMA's Hall of fame. Specielt den aften med Jeff Smith var meget underholdende, og det var tydligt at han nød at fortælle sine anekdoter til et begejstret publikum. En af de første aftner var der i øvrigt et fornøjeligt indlæg af 2 motorcykel betjente, der forsøgte på humoristisk vis at forklare udlændingene hvordan man kører i USA.
Ralliet var godt besøgt med ca. 375 tilmeldte, der så endte med omkring 400 deltagere. Heraf var ca. 50 fra Europa, Australien og New Zeeland.
Amerikanerne kører typisk på A65, unit singler som B25, B44 og B50. Men den klassiske Gold Star var også godt repræsenteret.

Reglerne foreskriver at når det Internationale Rally afholdes uden for Europa, så skal der afholdes en Summercamp i Europa.
Man kan betragte det som et alternativt rally, på knapt så højt et niveau.
Det afholdes denne gang i Belgien d. 5 - 12 juli. Det er nærmere bestemt i Jabeke hvor de også holdt deres Rally i 2007.

2015

Rally'et i Vejen blev på alle måder en succes, vejret var fantastisk, deltagerne strømmede til fra hele verden og faciliteterne var i top. Dem fik vi som arrangerende klub megen ros for og mange forstod slet ikke at sådanne muligheder fandtes og var tilgængelige udenfor de allerstørste byer. Selvom det var et kæmpe arbejde, var det anstrengelserne værd når det meste lykkedes og folk var glade og tilfredse.

2016

Den Italienske klub inviterer til Rally fra d. 18. - 25. juni.
Det afholdes på Camping Natura ved Lago di Vico. De der deltog i 1995, vil vide at det er det samme steeg har lige søgt på priserne (11/2015) og en tur - retur fra Hamborg til München er ca. kr. 4000.
Mauro som er den Italienske klubs formand har været med i mange år, og kom til Vejen i 2015 for at fortælle om planerne. Det mest var planeret i grove træk, men han havde endnu ikke fået lov at lave Line-up i Forum Romanum midt i det antikke Rom. Hvis du ikke har været til et Italiensk rally endnu (det sidste var i 2002), så skal du vide at organiseringen er typisk syd europæisk, dvs. forvent ikke noget, nyd det gode vejr og det fremragende selskab. Jeg husker tydeligt Poul Pedersens kommentar i 2002 da der var lidt mumlende i krogende over et eller andet "Hvis jeg på forhånd, havde vist at det ville blive sådan her, var jeg kommet alligevel". Så kan det vist ikke siges mere tydeligt?
Rallyet er nu overstået, og der var ca. 120 deltagere til dette fremragende rally. 11 af disse var danskere, og det "største land" var Holland med mere en 30 deltagere. Der var mig bekendt ingen italienere udover arrangøren Mauro. Der var italienere i weekenden og de satte bestemt kolorit på Lørdag aften, hvor bandet Almost Blues sørgede for en kanon stemning

2017

Holland er vært igen og det borger for et vel tilrettelagt arrangement.
Hvis du ikke har prøvet et Internationalt Rally før, så er Holland et godt sted at starte. Der er ikke så forfærdelig langt der ned. Det er altid rigtig godt arrangeret, fornuftige priser og altid godt besøgt af alle lande netop på grund af at de altid leverer varen.
Datoen er d. 26/8 - 2/9 og stedet er IJhorst.
Pladsen er et anneks til en stor campingplads,. Noget kunne tyde på at Ralliet bliver et tilløbsstykke med rigtig mange deltagere, eller også er de fleste ved at nå den alder hvor telt og sovepose ikke længere er så tillokkende?

 2018

Vedhæftet scan af flyer for næste års Rally i Australien udleveret til os i Holland.
 
Niels står til rådighed med hjælp til tilmelding, hvis det ønskes. Summercamp 2018 bliver afholdt i Frankrig i området omkring Fontainebleau ca. 55 km syd- sydøst for Paris centrum. Tidspunkt ligger ikke fast endnu, men bliver en af de første 3 uger i juli.
 

Her er så en liste over kommende Internationale træf

2017 Holland IJhorst
2018 Australien Victoria/Summercamp i Frankrig
2019 England
2020 Tjekkiet?
2021 Tyskland
2022 Belgien
2023 Syd Australien? Summercamp Holland

 

Indbydelse og lignende til næste års Rally kan ses på respektive lands hjemmeside og i BSA Nyt når tiden nærmer sig.

HUSK at det IKKE er muligt at melde sig til direkte hos arrangørerne, men kun gennem vores Rally sekretær via den danske tilmeldingsformular.