Maj måneds BSA 2007

 

DENNE MÅNEDS BSA ER  NYT MEDLEM  Erik Kettel's 1958 A10 custom.

 
Jeg købte cyklen i april 2006 i Jylland via nettet. Jeg har ikke haft BSA før og vidste ikke meget om dette mærke, kun at det er nogle flotte cykler. 
Jeg købte den uden at prøve den (ingen plader osv.) og der har været en del ting efterfølgende, som er blevet lavet . 
Magneten er blevet renoveret og koblingen er blev lavet. Der er sat Triumph kobling i, men converteren passede ikke på gearakslen og en ny passede ikke. Den måtte drejes til via mange prøvesamlinger og det er ikke let, men nu passer den præcist. 
Smøring af forkæden foregår via en lille beholder med hane, som åbnes med mellemrum. Derved bliver forkæden smurt. Primitivt og lidt sjovt, da det tilsyneladende fungerer. Kædekassen er hjemmelavet, måske for at få plads til Triumph koblingen, eller for at efterligne en rigtig racer uden lukket dæksel og oliebad.
Motoren er en Super Rocket fra 1961, så vidt jeg kan se via jeres henvisninger på hjemmesiden. Den har et topstykke på med to indsugningskanaler, (nogle har fortalt at det oprindeligt stammer fra en A7?). Men tilsvarende topstykker er indgående beskrevet på andre hjemmesider via denne side, så muligvis findes de også til A10. 
Stellet er fra 1958. Den er forsynet med dobbeltvirkende forbremse, muligvis Triumph bremse og centralt placeret olietank under sadlen. 
Den er forsynet med 2 mindre monobloc Amal karburatorer, men nogle nye større er ved en god vens hjælp på vej til at blive sat på.
Palle Johansen i Odense www.ukparts.dk har også leveret nogle dele og det har jeg været meget glad for. Han er virkelig til stor hjælp for BSA folk.