Maj 2003's BSA

Denne måneds BSA er Niels Nielsen's medlem nr. 1146.

Min BSA er en A10 Rocket Gold Star replica købt som kommisionscykel hos Vagn Jensen december 2000. Den er oprindelig importeret fra USA som en Super Rocket årgang 1961 og efterfølgende ombygget hos Vagn Jensen.  
Samtidig med fremkomsten af de nye unit modeller A50 og A65 blev Rocket Gold Star markedsført fra januar 1962 og til oktober 1963 som den sidste pre-unit model. Maskinen var en blanding af dele fra Super Rocket og den encylindrede Gold Star. Der blev i alt fremstillet 1584 stk. hvoraf 272 var scramblers. Motoren fra Super Rocket var hævet i kompression fra 8.25:1 til 9.0:1, monteret med lidt større ventiler, 357 knastaksel , Amal Monobloc 29 mm mod tidligere 27 mm samt Siamese udstødning. Dette gav en ydelse på 46 hk ved 6200 rpm mod tidligere 42 for Super Rocket. Standard gearkasse var RRT2 close ratio med nålelejer. Tændingsjustering var manuel. Stellet var Gold Star dobbelt loop, dog uden udbøjningen nederst på det højre rør for plads til oliepumpen på den encylindrede Gold Star. Forgaflen kom ligeledes fra Gold Star monteret med  190 mm bremse. Styret var et standard styr monteret på hovedet. Tanken var ligeledes taget fra Gold Star monteret med racing type benzindæksel og ånderør. I forhold til Super Rocket var fodhvilerne forsat bagud, gearpedalen vendt bagud hvorved første gear blev nedad og resten op og kickstart pedalen vendt lidt fremefter i sin hvileposition for at give bedre plads ved fodhvilerne.
Rocket Gold Star kunne leveres med mange former for udstyr bl. a. to lydpotter kombineret med ”normal” position af fodhvilere og fodpedaler. Det  ”omvendte” styr kunne erstattes med clip-on styr som på Gold Star.
Med baggrund i det lille antal produceret er Rocket Gold Star i dag meget efterspurgt og sælges til høje priser i de få tilfælde, hvor eksemplarer bliver sat til salg. Replica findes der mange af opbygget mere eller mindre tro til det oprindelige concept. Alle ægte Rocket Gold Star har stelnumre der begynder med GA10 hvorimod replica har stelnumre der begynder med GA7.
Min Rocket er meget tæt på at følge det oprindelige concept. Af undtagelser kan nævnes at gearkassen er en standard, hvilket gør især bykørsel mere behagelig, koblingen en Triumph med 4 fjedre og karburatoren  27 mm.
Tiden fra år 2000 til nu har ikke været helt uden problemer. En utæt pakning ved vippetøjshuset førte til opdagelse af trykskader på ventilstammerne fra stilleskruerne. Yderligere demontage afslørede et revet stempel hvorfor honing og montering af nye stempler, ventiler og stilleskruer blev nødvendig. Efter montering kunne konstateres at de nye 1 ½ ” indsugningsventiler fra SRM gik svagt imod stemplerne da udfræsningen i de nye stempler ikke var stor nok i radius til disse ekstra store ventiler. Altså ny demontage, ekstra fræsning af stempeltoppe samt montage. Så var problemerne løst. Motoren gik fint.