Februar måneds BSA 2014

B31 1946

I MANGEL AF MATERIALE TIL MÅNEDSENS BSA, BRINGER VI EN OPDATERING AF JULI 2013'S BSA JØRGEN MALTA BERETTER OM ERFARINGER MED DEN INDISKE BEZINTANK TIL 1967 BSA A65 SPITFIRE MK III 650

Indkøb af en 2 gal. replika ståltank for 1967 A65 Spitfire US. Model.

Jeg havde tøvet med indkøb af en sådan i et stykke tid pga. den omtale replika dele fra Indien fik på vores hjemmeside.

Men jeg stod akut og manglede en ståltank . Så jeg besluttede at vove pelsen. Bestilte den på ebay ved en Indisk fabrikant og betalte gennem Pay Pal. Prisen var opført til 115£.+  forsendelse og indpakning 68£.

Det kan oplyses at priserne varierer en del fra udbyderne.

Leveringstiden fra jeg indbetalte til jeg modtog tanken var omkring 14 dage. Hvad må siges at være særdeles hurtigt. Og så var der også afregnet med Skat.

Tanken var uskadt ved ankomsten. Dette skyldtes at den var indpakket i en stabil blikkasse med masser af indvendig plastbeskyttelse  beregnet til formålet. Man kunne se at kassen havde fået knubs under den lange transport, men havde tjent sit formål.

Så var det ellers i gang med at kvalitets tjekke.

1.       Efter montering af eget tank låg kunne jeg se at dette ikke flugtede med studsen, men det lod sig gøre ved at give låget nogle forsigtige
  dask med en stor gummihammer.

2.       Tankstudsens anlægsflade var jeg ikke tilfreds med, så den plansleb jeg.

3.       En vand tæthedsprøve viste at der var en utæthed mellem tank og den på svejsede tank lågs studs. Dette klarede jeg ved at fylde
  fordybningen ud med tanksealer. Så er man jo også fri for at der samler sig vand der fremover. Ellers var tanken tæt.

4.       Der var en del overflade rust indvendig. Dette blev fjernet  ved hjælp af en meget kraftig saltsyre som jeg har brugt ved tidligere
  lejligheder. Tanken bliver total rustfri indvendig efter en time. Men husk at neutralisere grundig bagefter.

5.       Jeg rustbeskyttede med tank sealer indkøbt hos Veteranimporten i Skive. Produktet skulle være modstandsdygtig over for 10% bio
  ethanol. Hvis man følger foreskrifterne. Tanken har været påfyldt benzin nu i over 3 måneder uden at sealer'en har slået fra eller gået i
  opløsning.

6.       Tankens centerbespændingshul var mindre end det originale, men lidt bearbejdning i hullet, lod den originale gummi prop sig montere.

7.       Centerhullets placering var lidt forskudt fra det originale, men ved at forlænge skræppen i stelbespændingspladen lykkedes det.

8.       Når tanken blev fastspændt på stellet med de originale gummi klodser stødte tanken på stelbespændingspladen, men et par  5m/m
  gummiplader ekstra var nok til at tanken gik fri.

9.       Selve tankoverfladen spartlede maleren uden problemer, for derefter at male. Jeg monterede selv transfers'ene og der blev afsluttet
  med klar lak.

 

Konklusion:

Det formodes at fabrikanten kun har haft en tank at kopiere  og ikke en hel cykel for afprøvning. Taget dette i betragtning så er det færdige resultat rimeligt og vellignende.

Døm selv.

Nedenfor nogle billeder af tanken da den ankom godt emballeret, fra tykprøvningen samt det færdige resultat.

Som modtaget  Pakken åbnes  Sådan så den ud  Tanken tryktestes for utætheder Utæthed ved påfyldningen  Replika og original tank  Det færdige resultat

 

Har du et emne til Månedens BSA, så kom frit frem

BSA Send din historie med et par billeder til:

 

 De historier der bringes på denne side, er ikke verificeret af Dansk BSA Klub.
Klubben står derfor ikke inde for at de er korrekte.