August 2005's BSA

DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 1080 Peter Klitgaards 1971 B50SS.
 

Det er min anden B50. Jeg købte en ny hos H.V. Hansen på Gl. Kongevej i 1973, som jeg havde i 1 1/2 år.
Denne her er fra 1971 og jeg købte den i Randers i 1991. Den var udstyret med miles – ure og sælger  mente at den havde kørt i Nordafrika med en dansk ingeniør i sadlen. Den er registreret første gang i DK d. 31.12.1974.
Oprindelig er modellen en street scrambler (gadecrosser) men jeg har bygget den om til cafe racer.
Alt overflødig vægt har jeg skruet af (sidedæksler og luftfilterkasse) eller erstattet med glasfiber eller alu. (sæde skærme, fælge), så at tørvægten nu er nede på 125 kg.
Cyklen er udstyret med Boyer elektronisk tænding og laderegulator fra Erik Schnabel (den starter 1. eller 2. gang, kold eller varm når man kender den – ups, nu hænger jeg på den !) og fik for 2 år siden en let tuning – 32 mm karburator i stedet for den originale 30 mm, KN filter, gasflowet topstykke, de skrappe MX knaster. Den 1 mm tykke dekompressionsplade, som var monteret under cylinderen på alle SS og T modeller er fjernet så kompressionen nu er 10:1 og ca. 38-40 heste skulle være hjemme. Cyklen er gearet 2 tænder op på forreste tandhjul. Jeg har monteret elektronisk omdr.tæller og en cykelcomputer (let og præcis).
Af andre forbedringer er der lavet blyfrit topstykke,  monteret smedet stempel, Carillo - plejlstang og en herrekobling med 15 plader og 6 fjedre ( bykørsel = klar lidelse).
Den originale crosslydpotte ( kaldet Stærekassen) er skiftet ud med en mere klassisk larmende britisk potte og bagkæden og kædehjul er skiftet ud med en bred fra 650érne.
Min B50 har olietank i stellet – såkaldt OIF, you know. Olien hældes i øverst i forrøret foran tanken og hentes ud nederst i samme rør. Når olien kommer retur, løber noget af den ned i overrøret som ender blindt under sadlen ! Derfor er overrøret forsynet med en aftapningsstuds i stykket under sadlen, således at du, når du skifter olie, også kan tappe den olie af som aldrig rigtig blev brugt - helt ærligt kære briter, så var I sgu selv ude om det – hvad havde I drukket inden i satte jer til tegnebordet ?
Nå, men du sætter se'føli bare en banjobolt i hullet, en olieslange på, som under motoren forbindes til the main feed pipe med et T-stykke og endelig monterer du et moderne oliefilter.

Krumtaphusudluftningen
sker fra forkædekassen hvorfra  en slange er ført op under tanken og forsynet med en udlufterventil fra en Ford Escort.
B 50 kørte endurance race med rimeligt udbytte i starten af 70érne, bla. med en overall 2. plads i Barcelona 24 timer, hvor den klemte sig ind mellem 2 Laverda 750'ere.
Jeg har være på 3 ture på den, Norge , Østrig og Tjekkiet. På vej hjem fra Tjekkiet i '98 nåede jeg til Leipzig hvor basen opgav med en prut. Det viste sig at statorens bakelit lå i bunden af forkædekassen som cornflakes….men det var jo ikke dens skyld.
Nå jo – på vej hjem fra Norge i 91 da jeg lige havde købt den og inden ombygningen,  trak jeg fra min kammerats Yamaha XS  400 SE  op ad Hallandsåsen, , – og på det tidspunkt brugte basén ¼ liter olie om dagen.
Til slut vil jeg benytte lejligheden til at takke BSA klubben for en god hjemmeside med mange gode links, uden hvilke jeg aldrig havde fundet Rickard Nebrer´s B50-homepage ( tak Rickard!).

Hvorfor kører vi på det her ?? – it must be loooove !!
PS :
et fif : skær et stykke 6 mm birkefinér i samme størrelse som nummerpladen og mal den med vejrbestandig maling. Tryk byggesilicone ud på pladen og læg nummerpladen i siliconen og vupti – aldrig mere revnet nummerplade.